Språkprofil och inspiration

Barnen på vår förskola möter både svensktalande och engelsktalande pedagoger i sin egen grupp. Genom att kontinuerligt lyssna till svenska och engelska bygger barnen snabbt upp en förståelse för båda språken. Ungefär hälften av förskolans pedagoger är engelsktalande och alla pedagoger använder svenska/engelska med barnen efter metoden "en pedagog - ett språk". 

Utifrån läroplanens mål stöttar vi alla barns hemspråk.  Pedagogerna använder tillsammans med barnen enkla hälsningsfraser, räkneramsor och sånger på samtliga språk som talas i barngruppen.  

Pedagogerna planerar för språkstimulerande aktivieter utifrån metoderna Bornholmsmodellen och Jolly phonics. 

Vi använder oss också av mycket sång och musik. Vi använder även TAKK, tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.

Vi inspireras av både Reggio Emiia och Maria Montessoris tankar. Vi tror att barn har hundra språk och att de på förskolan ska få möjligheten att uttrycka sig på olika sätt genom skapande, lek och experimenterande. 

Vi använder oss av pedagogisk dokumentation och reflekterar regelbundet tillsammans med barnen. Våra klassrum har tydlig dokumentation uppsatt över barnens lärande och våra olika projekt.